FLYBALL

     A Flyball az egyetlen kutyás csapat sport ahol két párhuzamos pályán egyszerre mindig 2 csapat mérkőzik meg egymással, 4-4 kutyával!

    Egy-egy csapatot minimum 4 maximum 6 kutya alkot, amelyből mindig 4 fut pályán a többi tetszőleges bármikor cserélhető csere!

     Egy kutya alap feladata: végig futni 4 akadályon majd működtetni a flyballgépet amely kilő egy labdát ezt elkapva a kutyának labdával szájában vissza kell futni! Ezt a feladatot váltásban mind a négy kutyának teljesíteni kell!       Hatalmas fegyelmezettséget kíván a kutyától, hogy ezt a feladatot a gazdájától távol úgy hajtsa végre, hogy mindeközben egy idegen kutya vele párhuzamosan ugyan ezt csinálja! Valamint egy másik kutya vele szemben fut be vagy ki a pályáról.

.

      Az a csapat nyer, akinek a mind a négy kutyája hibátlanul teljesíti a pályát és az utolsó kutya előbb ér ki, mint a másik csapat utolsó kutyája!

   Mivel a csapatok időeredmény alapján divíziókba vannak sorolva, azért a csapatok nagyjából azonos gyorsaságúak, így rendkívül izgalmasak a futamok. Ezért rengeteg múlik azon is, hogy a felvezetők mikor indítják el a kutyákat, nem csak azon, hogy milyen gyorsak a kutyák! A csapatok idejét a rajt váltások valamint a kutyák egyéni ideje képzi!

.

   A rajtot valamint a kutyák idejét és váltások egy elektromos bíró szerkezet (EJS – Electronic Judges System) méri. A futamok szabályosságának lebonyolítását több bíró is felügyeli egyszerre! Ezen bírók legfőbbike a vezetőbíró mely jelzésére kezdődnek meg a futamok! Amennyiben mind két csapat készen áll, jeleznek a vezetőbírónak, aki engedélyt ad a futam megkezdésére!

     Ekkor a EJS rajtért felelős része elindul, mely 4 lámpából áll, melyek 1 másodpercenként váltják egymást, 1 pirosból 2 sárgából és 1 zöldből.   

       Amikor a zöld lámpa felvillan a csapatoknak elindul az ideje, ekkora kell az első kutyának áthaladni a start/cél vonalon.

       A start cél vonalában elhelyezett fotocella pár méri, hogy az első kutya a zöld lámpához képest mennyivel később vagy korábban kezdte meg a pálya teljesítését. Szintén a fotocella párok mérik a kutyák idejét, valamint a kutyák váltását!

     Amennyiben egy kutya előbb ér be a pályára, mint ahogy a zöld lámpa felvillanna, vagy váltásnál a befelé haladó kutya előbb ér be a pályára, mint ahogy a kifelé jövő kiérne, az esetben korai a rajt. 

Váltás esetén korai váltás történt, melyet az EJS szintén jelez és rögzít, valamint a start/cél vonalában ülő vonalbírók felkapcsolják a hibázó kutya hibajelző lámpáját. 

    A  hibázó kutyának, hibáját javítani kell, miután az összes kutya befejezte a futamot!

    Abban az esetben ha  több kutya is hibázott akkor az eredeti futási sorrendnek megfelelően az összes hibázó kutyának javítania kell hibáját!

Start cél vonalában elhelyezett fotocella pár mely a két pályán tevékenykedő kutyák rajtját, idejeit, váltását méri:

https://youtu.be/0jl1YfeC3ig

   A legkisebb ugró akadály 15cm míg a legmagasabb 32,5cm. A csapatok szabadon használhatnak kis és nagyméretű kutyát is. Ezért a csapatnak mindig az aktuálisan a csapatban futó legkisebb kutya magasságán kell futni! A kutyák ugrómagasságát az ulna csont hosszából számolják ki! Természetesen a kiskutya többnyire lassabb egy nagy kutyánál, de a nagy kutyák kisebb akadályon futva gyorsabbak. Azért a kiszámolandó feladat az, hogy gyorsabb-e a három nagy kutya a kisakadályon, annyival mint amennyivel a kiskutya lassabb a saját magasságán! Ezek is olyan dolgok amelyek befolyásolhatják a csapatok idejét! A csapatok ideje az egyik legfontosabb dolog a flyball-ban, mivel ezek alapján vannak nevezve a csapatok, és ezek alapján kerülnek divízióba sorolásra!

     A csalásokat elkerülendő ( gyors csapatok ne futhassanak lassúak ellen) minden divíziónak van határa, amelynél ha egy csapat gyorsabb, akkor kitör a divíziójából, melyet a szabályok büntetnek. És hogy ne lehessen a váltásokkal lassítani a csapatidőket ezért rajt és váltások nélkül a 4 kutya összidejének is van határa, amelynél ha a kutyák gyorsabbak, szintén szabálysértést követnek el. Ezen szabályok biztosítják, hogy csak azonos gyorsaságú csapatok versenyezzenek egymással. Ezzel is a flyball izgalmait fokozva, valamint csökkentve a kutyák felelősségét egy csapatban. Hiszen ha egy felvezető későn engedi kutyáját és annak következtében amennyivel később ér be a kutya, mint ahogy azt a start lámpa vagy kifele futó kutya lehetővé tenné, az az idő mind hozzá adódik a csapat idejéhez! Egy gyakorlott versenyző csapat századmásodperc pontossággal rajtol és ezred másodperc pontossággal vált! Ennek következtében a csapatok között nem ritkán csak néhány század dönt!

https://youtu.be/00y1xVmXVIc

   A flyball versenyeknek két fő része van!

     Az első az időmérő vagy pont gyűjtő rész, melyben a csapatok az elért időeredmények vagy az összegyűjtött pontok alapján kerülnek rangsorolásra a különböző divíziókon belül! Ezt a különböző csapatok egymás elleni megmérkőzése során állapítják meg, mely szintén divíziókon belül történik. Előre meghatározott pontot ér minden győztes vagy esetlegesen a döntetlen futamok! Az időeredmények alapján pedig a leggyorsabbtól a leglassabbig  rangsorolják a csapatokat a különböző divíziókban!

     Ez a rangsor pedig adja a második nap futási sorrendjét, melyben kettős kieséses rendszerben mérkőznek meg divíziónként a csapatok! Általában a mérkőzések 3 győztes futamig mennek, de rövidebb versenyeken előfordulhatnak 2 győztes futamig tartó mérkőzések is! Amennyiben egy csapat két alkalommal is veszít abban ezestben véget ér számára a verseny! Az első vesztés után csak a vígaszágra kerülnek a csapatok! A verseny döntőjét a győztes ági valamint a vígaszági döntősök futják és az itt diadalmaskodó lesz a divízió győztese!

/ Zsíros József/

Választottál már sportágat kutyusodnak?

Találd meg a mindkettőtök számára legmegfelelőbb sportágat kutyás sportágválasztó kvízünk segítségével!